تحقیقی کامل در مورد آداب و رسوم مردمان شهردزفول

دسته بندي : علوم انسانی » جامعه شناسی
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه 1
تاريخچه 3
بافت قديم 5
آسيابهاي باستاني 5
موزه مردم شناسي 6
درياچه سد دز 7
پاركهاي تفريحي و بيمارستانها و مكانها 8
مراسم عروسي 10
جهاز 20
بي برون 24
اشعار و آوازها 30
مراسم عزاداري محرم 33
ضرب المثلها 36
منابع 38


مقدمه

بررسي و شناخت آيين ها و رسوم در شمار فرهنگ مردم مي باشد كه يكي از جنبه هاي و زمينه هاي تحقيقي و پژوهش مردم شناختي است آن چه زمينه ي تحقيق و بحث و نظر را درباره اين پديده ي فرهنگي آورده، نوشته ها، گفته ها و برگزاري چنين رسومي در بين مردم بوده و مي باشد.

آيين ها، رسوم و همچنين برگزاري آن ها تمامي به ويژگي هاي فرهنگي، اجتماعي، تاريخي ، جغرافياي و اعتقادي جامعه بستگي دارد. به همين منظور كمتر مي توان شاهد رسوم يكسان دو جامعه يا كشور بود.

از جمله اين رسوم جشن ها و سوگوارها هستند كه در زبان فارسي واژه ي جشن براي برگزاري رسوم شاد به كار مي رود جشن ها گذشته از سرور و شادي كه به همراه دارند در برخي از ويژگي هاي مشترك هستند مانند مهماني دادن، خوردن، آشاميدن ، گردآمدن و غيره ... .

آيين ها و جشن ها به گروهايي تقسيم مي شوند كه عبارتند از: جشن هاي باستاني، ديني، مذهبي ، ملي و خانوادگي.

در اين كتاب بخشي از رسوم دزفول مربوط به مراسم عروسي كه جزيي از جشن ها و آيين هاي خانوادگي مي باشد مورد بررسي و گردآوري قرار گرفته است سعي در تلاش بر اين اساس بوده كه از آغاز تا پايان و به ترتيب زماني و متداول عنوان و نامه هاي تك به تك مراسم عروسي ذكر شود سپس به بررسي و شرح يك از اين عناوين پرداخته شده است همچنين هر يك از عنوان ها به زبان فارسي و گويش دزفولي با آوا نوشت نگارش يافته اند.

لازم به ذكر است تمامي موارد جمع آوري شده در اين كتاب شامل اطلاعات برداشت ها و تجارب مولفان اين كتاب بوده كه پس از بحث و بررسي و نتيجه گيري مكتوب شده اند.

اين مجموعه اولين كتابي است كه در زمينه ي آيين و رسوم مراسم عروسي مردم دزفول بدين شيوه تاليف شده و به جرات مي توان گفت كه: قبل از اين هيچ گونه منبع و مأخذي در اين زمينه مكتوب نشده است با اين وجود مولفان اين مجموعه ادعايي مبني بر اين كه كامل و جامع ترين اثر را تأليف كرده اند ندارند بلكه  اين كتاب مي تواند سرآغاز و مقدمه اي براي گسترش نوشته هاي صاحب نظران محسوب شود.

در پايان شايسته است از همكاري و همياري و لطف موسسه ي فرهنگي دزفول شناسي كمال تشكر و قدرداني را به عمل آوريم.


دسته بندی: علوم انسانی » جامعه شناسی

تعداد مشاهده: 6993 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.doc

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش

تعداد صفحات: 38

حجم فایل:203 کیلوبایت

 قیمت: 2,500 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252