مبانی نظری همزمانی قیمت سهام

دسته بندي : علوم انسانی » حسابداری
مبانی نظری همزمانی قیمت سهام براساس رفرنس های-2023-2022و1402-1401 (مرداد 1402)

بخشی از متن:
   همزمانی قیمت سهام نشانگر میزان تغییرات مشترک قیمت سهام با تغییرات بازده بازار است که مبین میزان انعکاس اطلاعات بازار نسبت به  اطلاعات خاص شرکت در قیمت سهام است و کاربردهایی فراوانی دارد.درجه همزمانی قیمت سهام به میزان تأثیرگذاری اطلاعات خاص شرکت در قیمت سهام بستگی دارد. زمانی که اطلاعات خاص شرکت به آسانی در دسترس نباشد، سرمایهگذاران تا حد زیادی به اطلاعات بازار و صنعت متکی می شوند که به همزمانی بالای قیمت سهام منجر می گردد(فو  وهمکاران، 2022).
همزمانی قیمت سهام سنجه ای برای انعکاس میزان نسبی اطلاعات خاص شرکت در قیمت سهام است که موضوع نسبتاً جدیدی در حوزه پژوهشهای مالی و اقتصادی محسوب میشود و با توسعة اقتصادی، ثبات بازارهای مالی وکارایی بازار رابطة نزدیکی دارد. زیرا، معیاری برای اندازه گیری آگاهی دهندگی قیمت، قیمتگذاری داراییها، پیش بینی ریزش قیمت سهام، نقدشوندگی سهام و... است. وجود اخلال در جریان انتقال اطلاعات خاص شرکت به بازار و عدم انعکاس تمام اطلاعات سطح شرکتی در هر لحظه از زمان در قیمت سهام سبب همزمانی بالاتر قیمت سهام و ناکارایی بازار میگردد .بالعکس، هر چه میزان اطلاع رسانی شرکت بهتر و بیشتر باشد، قدرت تحلیل سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بالاتر خواهد رفت و بازار سرمایه به سمت کارایی بیشتر پیش میرود .همچنین، اطلاعات نامتقارن سبب بروز پدیده گزینش مغایر و کاهش نقدشوندگی بازار و افزایش هزینه معاملات سرمایه گذاران ناآگاه میگرد زیرا، در شرایط بروز مشکل گزینش مغایر ممکن است دلالان با معامله گرانی به معامله بپردازند که اطلاعات برتری دارند و اوراق بهادار را زیر قیمت خریداری و بالای قیمت میفروشند(نیک کارو فتحعلیان, 1401).
گزارش گری و افشای اطلاعات ، مهم ترین و اصلی ترین ابزاری است که شرکت ها برای ارتباط با سهامداران و بستانکاران به کار می برند . هدف اصلی افشای اطلاعات ، کاهش ابهام درباره ی مبلغ و زمان بندی جریان های نقدی آتی است تا فعالان بازار سرمایه ، پیش بینی دقیق تری از سود آوری آتی داشته باشند ( ژیائو  ، 2011 ). شفافیت و افشای کامل تر و بیشتر اطلاعات خاص شرکت ها منجر به کاهش همزمانی می گردد . همچنین آنچه منجر به افزایش همزمانی و ریزش سهام می گردد ، عدم افشای اطلاعات اختصاصی شرکت ها است . با جدایی مالکیت شرکت از مدیریت و همچنین شکل گرفتن رابطه نمایندگی این امکان وجود دارد که بین مالکان و مدیران عدم تقارن اطلاعاتی به وجود آید و مالکان شرکت نتوانند فعالیت مدیران را مشاهده و رصد کنند ، در نتیجه مدیران ممکن است تصمیماتی اتخاذ کنند که در راستای منافع شخصی شان باشد و قیمت سهام را از قیمت ذاتی آن منحرف سازند . اطلاحات راهبردی شرکتی که توسط سهامداران در شرکت اعمال می شود با هدف کاهش دسترسی گروه هایی است که نسبت به دیگران اطلاعات بیشتری در اختیار دارند . با کاهش عدم تقارن شفافیت تضمین شده است . رول  ( 1988 ) بیان می دارد که حرکت همزمان قیمت سهام به میزان اطلاعات شرکت و بازار در قیمت سهام بستگی دارد ( بوبکر  و همکاران ، 2013 ) .از طرفی از آنجا که همزمانی قیمت سهام منعکس کننده میزان اطلاعات بازار نسبت به اطلاعات خاص شرکت است ، افزایش آن موجب کاهش عدم تقارن اطلاعات می شود ( فروغی و فرجاد ، 1394 ) . برخی محققان بیان می دارند که همزمانی قیمت سهام درجه ای از اطلاعات بازار و صنعت است که در قیمت سهام منعکس می شود ( کامیابی وپرهیزگار ، 1395 ) .  چانگ  و همکاران (2009) به بررسی رابطه بین کیفیت سود حسابرسی شده با همزمانی قیمت سهام پرداختند ، نتایج این پژوهش نشان داد که کیفیت سود بالاتر (پایین تر) منجر به همزمانی پایین تر (بالاتر) قیمت سهام می شود .همزمانی قیمت سهام شاخص استفاده از اطلاعات بنیادی شرکت توسط بازار می باشد (وانگ و یو ، 2009). همچنین نشانگر میزان تغییرات مشترک قیمت سهام با تغییرات بازده ی بازار بوده است که بیانگر میزان انعکاس اطلاعات بازار نسبت به اطلاعات خاص شرکت در قیمت سهام است . به عبارتی ، هر قدر محیط اطلاعاتی بازار سرمایه از شفافیت بیشتری برخوردار باشد میزان انعکاس اطلاعات خاص شرکت در قیمت سهام افزایش می یابد و در نتیجه همزمانی قیمت سهام که معیار معکوسی از تاثیر این اطلاعات در قیمت سهام است، کاهش می یابد (احمد ، 2013) . از جمله کاربرد های فراوانی که همزمانی قیمت سهام دارد برای قیمت گذاری دارایی ها ، سرمایه گذاران و نیز معامله گرانی که به صورت روزانه خرید و فروش می کنند و از نوسانات روزانه قیمت نفع می برند .

فهرست مطالب:
2-1- مقدمه
2-2- همزمانی قیمت سهام
2-3- قیمت سهام
2-4-شاخص بورس
2-5- قیمت گذاری سهام
2-6-ارتباط همزمانی قیمت سهام و برخی متغیرهای پرکاربرد حسابداری
2-6-1- بازده سهام وهمزمانی قیمت سهام
2-6-2-قیمت گذاري نادرست سهام وهمزمانی قیمت سهام
2-6-3- افشای اطلاعات حسابداری و همزمانی قیمت سهام
2-6-4- عدم نقدشوندگی سهام و همزمانی قیمت سهام
2-6-5- مسئولیت اجتماعی شرکت و همزمانی قیمت سهام
2-6-6- اعتبار تجاری و همزمانی قیمت سهام
2-6-7- سبک حسابرسی و همزمانی قیمت سهام
2-6-8- خوانایی گزارشگری مالی و همزمانی قیمت سهام
2-7- اهمیت و ضرورت مطالعه همزمانی قیمت سهام
2-8-پیشینه تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع همزمانی قیمت سهام
2-8-1-پیشینه داخلی تحقیقات همزمانی قیمت سهام1402-1401
2-8-2- پیشینه خارجی تحقیقات همزمانی قیمت سهام 2023-2022
منابع...............
دسته بندی: علوم انسانی » حسابداری

تعداد مشاهده: 2922 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: word - قابل ویرایش و دارای منبع

تعداد صفحات: 33

حجم فایل:112 کیلوبایت

 قیمت: 125,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل پشتیبانی 24 ساعته : 09909994252