اغلب یادگیری زبان خارجی میتواند منجر به ترس و اضطراب در این دسته از دانشآموزان، والدین و معلمانشان شود. این امر ممکن است به دلیل نیاز به یادگیری زبان برای ورود به مدارس یا دانشگاهها باشد و این امر میتواند نگرانیهای بیشتری را بوجود آورده و حساسیت نسبت به تبعیض برای دانشآموزان با مشکلات یادگیری زبانی را افزایش دهد.
شکایتی که به دانشگاه بوستون مطرح شده بود، بر آن بود که دانشگاه قانون فدرال در پاسخ به تقاضای دانشآموزان با ناتوانیهای یادگیری را نقض کرده بود. این شکایت بر اساس عدم ارائه واحدهای جایگزین به جای واحدهای زبان خارجی به دانشآموزانی که ناتوانیهای یادگیری آنها تأیید شده بود، برای دانشگاه بوستون تبعیض ایجاد کرده بود.
به طور مثال، تحقیقات نشان داده است که دانشجویان با ناتوانیهای یادگیری میتوانند با دریافت خدمات حمایتی و واحدهای اصلاح شده در دروس زبان خارجی موفق شوند. اما مسائلی مانند تشخیص دقیق نیازها و اصلاحات مورد نیاز دانشجویان با ناتوانیهای یادگیری ممکن است در محیط دانشگاهی پیچیده باشد.
اگرچه مهم است که مشکلات زبانی افراد با ناتوانیهای یادگیری شناخته شده و توجه لازم را به آنها داده شود، برای حل این مسائل نیاز به تحقیقات بیشتر و بررسی دقیقتر نیازمند است. همچنین، این متن به تأکید بر اهمیت مهارتهای زبانی در زمرهبندی مشکلات یادگیری و اهمیت تشخیص و پیشگیری از اختلالهای زبانی در دوران کودکی اشاره میکند.